Lingo Lingvo Lingo Sprachen

Ik heb me hier al een hele tijd niet meer gemeld, omdat ik doorgaans blog op taaljournalist.nl of, in het Engels, op languagewriter.com. Maar eigenlijk doe ik daarmee de Taaltoerisme-lezers een beetje tekort, want er is veel gebeurd sinds mijn vorige bericht.

Lingvo-coverTaaltoerisme, in het Engels verschenen als Lingo, is inmiddels ook uitgekomen in het Zweeds (Lingo), Russisch (Lingvo), Spaans (Lingo) en Duits (Sprachen). Ik heb een lezing gegeven op een Zweedse boekenbeurs; ik ben geïnterviewd door Spaanstalige radio- en tv-zenders in Europa en Zuid-Amerika, door een Duitse radio-omroep en door een Finstalige omroep in Zweden (in het Engels, hoor). Ook had het weinig gescheeld of ik had via een Skypeverbinding een bijeenkomst in Moskou toegesproken (de uitnodiging bereikte mij te laat). Verder ben ik gevraagd voor lezingen in diverse uithoeken van Europa (Zweden dus, maar ook Schotland, Engeland, Griekenland, België, Spanje, Bulgarije en Noorwegen).

Kortom, Taaltoerisme annex Lingo is een veel groter succes dan ik ooit had durven hopen (letterlijk), en ik voel me dan ook de koning te rijk. In strikt overdrachtelijke zin dan, want stel je niet te veel voor van de financiële kant: als je alle edities bij elkaar optelt, zit ik nu waarschijnlijk op ruwweg 60.000 verkochte exemplaren. Als ik daar gemiddeld 80 à 90 cent aan overhou, mag ik in mijn handen knijpen. Zet dat af tegen de tijd die ik er inmiddels aan heb besteed: ik schat toch wel anderhalf jaar fulltime. Je hoeft me wat dat betreft dus noch te beklagen, noch te benijden. Laat ik er dit aan toevoegen: die buitenlandse lezingen, die vormen wel een onverwachte bonus, zij het ook weer meer in termen van avontuur dan van harde pegels.

Natuurlijk ben ik al geruime tijd bezig aan een nieuw boek voor een internationaal publiek, en wel over de grootste talen van de wereld: van Mandarijn tot Maleis en van Spaans tot Swahili. Als je daarvan op de hoogte wilt blijven, volg dan een van mijn andere blogs. Dat zijn, zoals gezegd, taaljournalist.nl  in het Nederlands en languagewriter.com in het Engels.

Reageer

