Lijfs (Livonian)

De laatste spreker van het Lijfs is overleden, lees ik net op Scientias.nl. Ik weet niet of het waar is – elders kom ik andere informatie tegen, en in het algemeen is het vaak moeilijk om zeker te weten wie ‘de laatste spreker’ is, al naar gelang hoe je dat begrip definieert en hoe goed je zoekt.
Hoe dan ook: het Lijfs is een museumstuk, zo veel is duidelijk, en pogingen tot Lijfsbehoud (zoals ik eerder dit jaar in de Taalkalender van Onze Taal woordspeelde) hebben weinig succes gehad.

Het Lijfs was dermate marginaal dat ik het niet heb opgenomen in Taaltoerisme. Het nauw verwante Ests en Fins en het naburige Lets natuurlijk wel.

One thought on “Lijfs (Livonian)

Reageer

