Meningen over ‘Taaltoerisme’

Bladen en websites:
* Een van de beste boeken van 2012, vindt Kijken spreekt van een ‘geestige reisgids’, ‘bijna niet neer te leggen’.
* ‘Heerlijk boek’, ‘vrolijk en licht geschreven’, ‘prachtig overzicht’, ‘erg goed gedaan’ – NRC Handelsblad (pdf).
* ‘Dorren schrijft uitstekend, verveelt nergens’, (de lezer) ‘wordt al reizend stiekem een heel stuk wijzer over talen’ – Friesch Dagblad.
* ‘Overheerlijk boek’, ‘een ware taaldegustatie’ – Over taal (pdf)
* ‘Als ik Europa was, liet ik het boek meteen in elk van de 53 talen vertalen. Op mijn kosten nog wel. Zo goed is dit boek’ – De Taalsector

* ‘Een genot om te lezen voor iedereen die van taal houdt’ – C, maandblad voor communicatieprofessionals, deelt vier sterren uit.
* ‘Dorren en Audring schrijven helder, boeiend en geestig’ – Tekstblad.
* ‘Een verrukkelijk boek’ – taalkundige en taalpublicist Marc van Oostendorp in Neder-L.
* Vier sterren – Het Parool.
* ‘With humor, scholarship, and a deep understanding of the subject, Gaston Dorren really takes us on a premium tour. (…) I practically inhaled this book’ – Stan Levinson op Goodreads (vereist inloggen).
* ‘Een boek dat bij taalliefhebbers niet in hun boekenkast mag ontbreken’ – boeken.blog.nl.
* ‘Zeer vermakelijk’, ‘heerlijk boek’ – Internationale Neerlandistiek.
* ‘Schat aan informatie’, ‘compacte en sappige stijl’, ‘smaakt naar meer’. Linguaan, vakblad voor vertalers en tolken.
* ‘Puntige beschouwingen’, ‘onderhoudend’ – Elsevier.
* ‘Leerzaam’ en ‘humoristisch’ – Nederlands Dagblad.
* ‘Verrassend leuk’ – Wereldomroep.
* ‘Leest als een trein’, ‘duidelijk’ en ‘geloofwaardig’ – blog Step the Mind.
* ‘Vanaf het moment dat ik één alinea had gelezen, was ik verkocht’ – taalkundige Helga Baars in een blogpost.
* ‘Een verrijking voor de bezoeker aan het betreffende land’ – opreisgids.nl.
* ‘Dorren is een bekwame gids, die zich niet wil opdringen. Het plezier staat voorop.’ – Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden.

Cabaretiers
Een onverwacht tussenkopje misschien, ‘cabaretiers’, maar dat zijn natuurlijk wel bij uitstek mensen die verstand hebben van leuk.
* ‘Voor vreemde talen-liefhebbers: lees in de vakantie het boek Taaltoerisme van Gaston Dorren.’ Erik van Muiswinkel op Twitter
* ‘Hee, @gaston_dorren! Leuk boekje man, dat #Taaltoerisme. Ik ga deze vakantie Bretons tellen. Maar wel op z’n Welsh. #lijktmelachen’ – @Frank van Pamelen op Twitter
* ‘Taaltoerisme is zo’n heerlijk boek waar je je elke dag, wekenlang op kunt verheugen. Dat je weet: “Ah, als ik de afwas zo gedaan heb mag weer een leuk stukje lezen!” Gaston Dorren weet je met humor een hoop interessants over taal te vertellen. Aanbevolen voor iedereen die wel eens taal gebruikt’ – Maarten Willemse
* ‘Het ligt op mijn nachtkastje, maar ik heb er nog geen letter van gelezen’ – Bart Melief.
Ook Hester Macrander en Margriet Bolding hebben exemplaren besteld. Taaltoerisme is eigenlijk gewoon een hit in cabaretland!Op Twitter ben ik nog veel meer enthousiaste reacties tegengekomen, zoals:

* ‘Ontzettend leuk boek. Het schrijfplezier spat ervan af’ – @brigitkooijman.
* ‘Briljant geestig & populair-wetenschappelijk (dat kan dus!) boek over talen van Europa’ – @brunchik (wetenschapsjournalist Bruno van Wayenburg)
* ‘Ik vermaak me kostelijk met en krijg nieuwe inzichten door de toeristische tips van Taaltoerisme’ – @H_Sweers.
* ‘Enorm leuk boek’ – @Stefan_Louwers.
* ‘Heel aangename en boeiende ontdekking’ – @PeterdeRoover.
* ‘Humoristisch, onderbouwd, prettig leesbaar boek. Encore, encore!’ – @taalvariatie (Jessica Koppers), die later ook nog mailde: ’53 talen is beter én meer dan 50 tinten’.
* ‘Erg leuk boek, prachtige taalinzichten’ – @AdvanderZee.
* ‘Laaiend enthousiast’ – @CarolijnvGorkum.
* ‘Leestip!’ – @MariondeGroot.

Robert van Roijen van taalboekhandel Intertaal mailt me: ‘Complimenten. Ik heb het boek in een dag uitgelezen en er ontzettend van genoten.’
En Henk Povée mailt: ‘Applaus.’

Radio:
Marc van Oostendorp op RTV Noord-Holland (in het tweede uur, beginnend bij 13:45).
Ik ben trouwens ook zelf op Radio 1 geïnterviewd: eerste uur en tweede uur. En radio L1 sprak een kwartier lang met me in het Limburgs.

Meer informatie. Of meteen bestellen.

Reageer

